Khamis, April 30, 2015

Tapak Arkeologi di Semenanjung Malaysia

Junko Mori bersama Sukarelawan Muzium Negara telah terlibat dengan Program Lawatan Sambil Belajar pada 18 hingga 20 April 2015 yang lalu ke Muzium Arkeologi Lembah Bujang, Galeri Arkeologi Lembah Lenggong dan Tapak Arkeologi Sungai Batu. Sepanjang program, peserta didedahkan dengan pelbagai jumpaan arkeologi yang membuktikan kehidupan manusia zaman Pra-Sejarah dan Proto-Sejarah - Kredit: Muzium Negara

Saya fikir bahawa di Semenanjung Malaysia ada dua buah tapak arkeologi yang sangat penting iaitu Lembah Lenggong di negeri Perak dan Lembah Bujang di negeri Kedah.

“Perak Man” di Lembah Lenggong - Kredit: Muzium Negara

Lembah Lenggong telah menjadi Warisan Dunia pada tahun 2013. Di dalam tapak itu ada banyak puing dari zaman batu awal sehingga zaman logam. Salah sebuah puing yang sangat terkenal di tapak itu ialah Gua Gunung Runtuh. Di gua itu, penyelidik dari USM menjumpai rangka lelaki yang mereka menamakan “Perak Man” dari sebuh kubur yang dibuat oleh orang-orang yang hidup kira-kira 11,000 tahun dahulu. “Perak Man” sangat penting untuk sejarah manusia kerana penyelidik-penyelidik fikir “Perak Man” adalah rangka paling tua yang ada hampir semua tulang di Asia Tenggara. “Perak Man” mungkin boleh dikatakan sebagai nenek moyang Orang Asli yang paling awal datang ke Semenanjung Malaysia.

Galeri Arkeologi Lembah Lenggong - Kredit: Muzium Negara

Junko Mori menimba pengalaman galicari (ekskavasi) di Tapak Arkeologi Sungai Batu - Kredit: Muzium Negara

Tapak Arkeologi Sungai Batu - Kredit: Muzium Negara

Tapak yang sangat penting di Semenanjung Malaysia, kecuali Lembah Lenggong, ialah Lembah Bujang. Di Lembah Bujang ada banyak puing candi (rumah ibadat bagi penganut agama Hindu atau Buddha pada zaman proto- sejarah klasik).  Penyelidik-penyelidik arkeologi menjumpai barang-barang daripada abad ke-4 sehingga abad ke-14 di puing candi dan kawasan yang dekat dengan candi-candi itu. Ada orang yang kata mungkin Negara Melayu pertama ada di Lembah Bujang. 


Junko Mori di Muzium Arkeologi Lembah Bujang - Kredit: Muzium Negara
 
Muzium Arkeologi Lembah Bujang - Kredit: Muzium Negara

Galicari di Lembah Bujang masih diteruskan. Saya harap, penyelidik arkeologi akan dapat barang-barang atau puing-puing yang belum dijumpai dan boleh menerangkan sejarah Malaysia dengan lebih baik.



Junko Mori (Mahsuri)
Sahabat KIKBM

0 comments:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Powered by Blogger