Isnin, Mac 18, 2013

Travelog Jepun: Melalui Perspektif Lensa


Kisah ini bermula sejak tahun 2004, ketika saya di bangku persekolahan menengah. Pada waktu itu, salah seorang guru saya telah menawarkan kepada saya akan peluang membuat lawatan  ke Jepun. Lawatan ini bukannya lawatan pelancongan biasa yang kebiasaannya diatur oleh agensi pelancongan. Ia adalah merupakan lawatan yang unik untuk mengetahui budaya Jepun. Saya dari dulu lagi sangat teruja apabila diberi peluang untuk melancong. Jiwa saya sentiasa membara apabila diberi peluang 'berjalan-jalan' melihat tempat orang dengan mata saya sendiri. Lawatan ke Jepun ini adalah program keluarga angkat. Jadi, program ini membolehkan saya bertemu dengan orang Jepun yang ‘sebenar-benarnya’ Jepun. Program ini jugalah membolehkan seseorang melihat apa yang berlaku di Jepun dengan lebih mendalam. Maksud 'mendalam' ini ialah tahu akan perkara pokok iaitu 'sesuatu yang apa sahaja bermula dari rumah dan juga keluarga', tetapi umur saya pada ketika itu yang masih 17 tahun tidak mampu lagi untuk menafsir dengan lebih mendalam mengenai Jepun. Tahun itu jugalah saya hanya memberitahu kepada keluarga angkat bahawa saya akan datang lagi ke Jepun 7 atau 8 tahun akan datang.


Saya datang semula ke Jepun selepas tempoh yang dijanjikan dengan keluarga angkat


Pertama Kali Menjejakkan Kaki ke Negara Matahari Terbit

Perasaan yang timbul dari hati menggambarkan betapa gembiranya saya pada waktu itu di mana saya buat pertama kalinya pergi ke negara maju iaitu negara Jepun. Sebelum ke Jepun,  perkara pertama yang saya lakukan ialah mempelajari bahasa Jepun. Ayah saya membelikan saya buku komunikasi Bahasa Jepun.  Saya tidak berjaya mengkhatamkan buku itu tetapi tahu serba sedikit mengenai bahasa ringkas ucapan harian jepun. Ini termasuklah ohayo gozaimasu (selamat pagi), ichi (satu), tadaima (saya telah kembali), itadakimasu (digunakan bila mahu makan) dan beberapa lagi perkataan ringkas yang lain.  Dilengkapi dengan pengetahuan yang tak seberapa, saya pun terbang ke Jepun. Saya masih ingat lagi saat-saat yang mendebarkan sebelum kapal terbang mendarat di Nagoya.  Ketika itu, sistem amaran untuk memasang tali pinggang keselamatan diaktifkan. Pada waktu yang sama, susunan unik rumah-rumah Jepun sudah muncul dari tingkap kapal terbang.  Hati saya mula bercampur aduk dengan perasan risau, takut dan gembira kerana saya sepertinya terkedu.  Saya tertanya-tertanya apa yang akan berlaku pada diri saya apabila mula duduk dirumah orang asing. Lagi-lagi apabila menginap di rumah yang tata cara kehidupannya sangat berlainan.  Perasaan gundah-gulana ini semakin hilang apabila kedatangan di balai ketibaan disambut dengan baik oleh ibu dan kakak angkat  saya.

Suasana kawasan perumahan di Jepun



Budaya Jepun dan Perancangan Perbandaran

Perjalanan dari lapangan terbang ke rumah telah merungkai mukadimah saya akan persepsi negara Jepun.  Ketika itu tidaklah banyak saya dapat ungkapkan tetapi pandangan saya sangat lain apabila mula melangkah keluar dari lapangan terbang.  Bulan Mei 2004, suhu setinggi 21-25 celsius memberi persepsi pertama saya mengenai Jepun.  Jepun adalah merupakan negara empat musim dan waktu ini adalah waktu peralihan musim.  Saya sangat gembira kerana ia tidaklah panas seperti di negara beriklim tropika.  Destinasi pertama saya adalah melawat istana zaman silam Jepun iaitu Istana Gifu (wilayah Gifu).  Kepada yang sudi membaca artikel ini, saya perlu meminta maaf kerana saya tidak mampu untuk mengambil gambar Istana Gifu tetapi saya mempunyai gambar Istana Jepun lain yang diambil pada bulan Oktober 2011 iaitu Istana Hikone di Wilayah Shiga.

Istana Hikone di Wilayah Shiga

Kami perlu menaiki kereta kabel untuk melihat dengan lebih dekat rekabentuk istana Gifu. Dari jauh mata saya terpegun dengan keindahan senibina dan susunan struktur binaan Jepun. Walaupun padat, susunan bangunan mereka teratur.  Ini selari dengan faktor geografi Jepun di mana lebih kurang 73% kawasan tidak sesuai untuk pertanian, perindustrian dan kediaman.  Kekurangan ini menyebabkan mereka berfikir untuk mencari penyelesaian yang lain.  Hasilnya, mereka mampu untuk menggunakan baki 27% kawasan dengan baik dan harmoni. Saya menggunakan perkataan ‘harmoni’ kerana masyarakat Jepun adalah masyarakat yang berbudaya unik. Budaya ini sangat berbeza jika dibandingkan dengan budaya masyarakat di Amerika Syarikat. Penduduk Amerika Syarikat dikatakan mempunyai tahap budaya individualistik yang tertinggi di dunia.  Hal ini sangat kontras dengan budaya Jepun yang mengamalkan budaya bermasyarakat.   Tata cara mereka bermasyarakat adalah berbeza jika dibandingkan dengan negara lain.  Kehidupan unik mereka secara tidak langsung membantu dalam perancangan pembangunan bandar dengan lebih baik. Hal ini sebenarnya menarik kerana ia menggalakkan perancangan yang serius dan memudahkan penduduk menikmati kehidupan yang lebih mudah tanpa menyusahkan orang lain. 

Perancangan pembangunan bandar yang teratur di Nagoya

Pembangunan bandar di Kyoto


Budaya Jepun dan Sistem Pengangkutan
 
Saya masih teringat lagi ketika saya menaiki kereta yang dipandu oleh kakak angkat saya  pada 7 tahun yang lalu. Terlihat akan sebuah lori yang menyusuri jalan raya. Lori itu kelihatan sangat bersih dan sangat berkilat. Saya tertanya-tanya kenapa lori-lori di Jepun sangat bersih dan tidak berhabuk.  Dari dalam kereta, pandangan saya beralih pula pada keadaan sebenar trafik di jalan raya. Saya sedar kadar kesesakan lalu lintas adalah minima dan tidak terlalu teruk.  Berdasarkan situasi ini, kita dapat tahu Jepun adalah sebuah negara yang mempunyai perancangan sistem pengangkutan yang sangat sistematik.  DI sini, keretapi adalah pengangkutan utama bagi penduduk Jepun.  Sekali lagi budaya Jepun mempengaruhi sebahagian besar aspek sistem pengangkutan maju.   
 
Kereta api laju “shinkansen” iaitu salah satu daripada sistem pengangkutan yang sangat sistematik di kawasan bandar

Kereta api sebagai sistem pengangkutan utama di kawasan luar bandar
 
Seperti yang diketahui, masyarakat Jepun adalah masyarakat yang menepati masa.  Mereka tidak mahu orangnya sendiri tidak menepati masa. Jadi apa yang saya perhatikan, budaya menepati masa ini menyerap masuk dalam cara mereka bentuk sistem pengangkutan awam. Kenapa? Hal ini kerana mereka adalah manusia yang mengamalkan kehidupan bermasyarakat tanpa mahu menyakiti serta menyusahkan orang lain.  Apa yang saya katakan di sini sepertinya biasa kerana budaya di asia tenggara juga adalah budaya bermasyarakat, tetapi bangsa Jepun mempunyai takrifan yang tersendiri mengenai aspek kemasyarakatan.  Ini menjadikannya ia berbeza dengan negara-negara lain kerana ada satu faktor kuat yang sudah sebati dalam hati masyarakat individu Jepun. Ia adalah budaya hormati menghormati yang tinggi serta tidak mahu menjatuhkan maruah orang lain.

Budaya hormat-menghormati dan menepati masa dalam masyarakat Jepun

Pada pandangan orang Jepun, imej adalah sangat penting dan jika hilang maka keluarga dan kawan-kawan yang akan menerima padahnya.  Menariknya, kesan ini dapat dilihat di jalan raya sendiri.  Mereka sangat mematuhi lampu isyarat dan peraturan jalan raya sehingga mereka sanggup berhenti untuk memberi  laluan kepada pejalan kaki.  Ketika umur saya 17 tahun, saya mula berbasikal dengan adik angkat Jepun saya ke sekolah. Dalam perjalanan ke sekolah, walaupun jalannya kecil sahaja, kami perlu berhenti kerana isyarat menunjukkan lampu merah.  Hal ini membuatkan saya berfikir sejenak mengenai budaya ‘baru’ ini. 


Hasil Nukilan:
Nama saya Kamal Zharif bin Kamaludin. Saya mempunyai pengalaman bekerja di Shanghai, China selama 2.5 tahun. Ketika di sana, minat fotografi semakin bercambah dan mula menceburkan diri dalam bidang fotografi lanskap iaitu apa sahaja berkaitan dengan pemandangan alam semula jadi dan juga suasana di bandar. Pada akhir tahun 2012, saya mula meletakkan jawatan di Shanghai dan mula memberi fokus pada kerjaya yang saya mahu capai. Saya mahu menjadikan Jepun sebagai arah bagi cita-cita saya. Melalui perkara ini, saya akan mencari idea yang menarik supaya saya mampu membawa rakan-rakan di Malaysia untuk melihat Jepun dengan lebih mendalam lagi. Berbekalkan dengan beberapa kemahiran seperti kemahiran 'membuat' foto, saya mahu mengaitkannya dengan cita-cita saya serta dapat juga disampaikan dalam bentuk penulisan. Tambahan lagi, saya sangat berharap bahawa rakan-rakan yang mampu saya bawa ke Jepun dapat memberi sumbangan yang bermanfaat kepada orang yang lain pula. Jika diberikan kesempatan, saya mahu menulis lagi apa yang menarik mengenai Jepun dan apa yang boleh dipelajari darinya. Setelah itu, saya mahu mendokumentasikannya dalam bentuk penulisan buku, artikel dan juga beberapa media utama yang lain. 
 
Anda boleh hubungi dan kunjungi hasil fotografi saya di:
 

0 comments:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Powered by Blogger