Isnin, Ogos 16, 2010

Yuki Fudewaki


Nama saya Yuki Fudewaki. Nama melayu saya ialah Sarah. Umur saya 20 tahun. Saya tinggal di Kanagawa di Jepun. Keluarga saya terdiri daripada ayah, emak, nenek dan dua orang adik perempuan sahaja. Saya pelajar Universiti Takushoku di Jepun. Fakulti saya ialah Fakulti Antarabangsa. Saya belajar bahasa Melayu dan Kerjasama Antarabangsa. Saya belajar bahasa Melayu selama satu tahun setengah. Bahasa Melayu susah. Namun saya seronok belajar tentang bahasa Melayu sebab saya boleh faham bercakap bahasa Melayu sedikit demi sedikit.

Saya datang ke Malaysia sudah dua kali. Pertama kali ialah lima bulan yang lalu. Saya risau kerana tengok bangunan dan makan makanan di Malaysia pertama kali. Namun saya menjadi seronok hidup di Malaysia sebab makanan  Malaysia adalah sedap dan saya pergi ke banyak tempat di Malaysia. Kenangan paling manis iaitu Keluargastay (Homestay). Saya menginap di kampung 3 hari 2 malam. Keluarga saya sangat baik hati dan bermain origami dengan saya sambil makan malam, saya berbual-bual dengan keluarga angkat saya. Saya menangisi perpisahan dengan keluarga. Bila saya berpisah dengan keluarga, keluarga saya memberi saya bakul yang dibuat oleh ibu. Saya sangat gembira namun saya tidak boleh pandai bercakap suara hati saya kepada keluarga.

Selepas itu saya mahu belajar bahasa Melayu lagi. Kali ini saya berasa baik datang ke Malaysia sebab saya belajar bahasa Melayu banyak dan mempunyai ramai kawan. Saya tidak akan melupakan pengalaman ini. Saya mahu pergi ke Malaysia sekali lagi.

Sekian terima kasih.

1 comments:

zat berkata...

Hai pertama kali saya membaca blog ni. Tulisan awak sangat baik untuk pelajar yang baru belajar bahasa Melayu. Teruskan usaha anda ye!

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Powered by Blogger