Selasa, Januari 27, 2015

Sejarah Agama Islam di China

Guan Huiqi (Marissa) membuat pembentangan kertas kerja yang bertajuk 'Sejarah Agama Islam di China'

Islam di China sudah dicatat dari zaman Dinasti Tang.  Sejak agama Islam mula masuk ke dalam negara China, sehingga sekarang ada lebih 20,000 ribu orang Cina mempercayai agama ini.  Dalam tempoh ini, melalui 1,300 tahun, agama Islam sudah tersebar dalam hampir 7 dinasti di China.

Dinasti Tang (tahun 618-tahun 907)

Pada tahun 651, selepas Nabi Muhammad meninggal dunia lebih kurang 20 tahun, Uthman ibn Affan (奥斯曼 本 阿凡) telah mengirimkan sebuah rombongan yang diketuai oleh Sad ibu Abi Waqqas (沙德) iaitu bapa saudara Nabi sebelah ibunya ke China. GaoZong (高宗), maharaja Tang yang menerima rombongan itu memerintahkan untuk pembinaan sebuah masjid peringatan di Guang Zhou, masjid ini merupakan masjid pertama di Negara China. Inilah permulan orang Muslim datang ke China dalam catatan sejarah.

Dalam Dinasti Tang, istana kerajaan China sangat mementingkan perdagangan antarabangsa untuk meluaskan sumber ekonomi, jadi istana kerajaan menggubal beberapa dasar, seperti membangunkan “Shi Bosi” (perbadanan kerajaan untuk mengawal perdagangan luar Negara); melebihkan pelabuhan, membuka laluan laut agar kapal boleh belayar; kalau ada pegawai menyumbang kepada menarik kapal perdagangan dari luar negara boleh lebih cepat dinaikkan pangkat. Selain ini, kalau pedagang Muslim datang China untuk berdagang, boleh dapat harga yang lebih murah, kalau menyumbang kepada istana kerajaan, boleh mendapatkan pangkat; Jalan Sutera dipertahankan oleh istana kerajaan. Pedagang Arab yang berulang-alik boleh menggunakan tempat yang khas untuk mereka rehat, boleh mengguna kuda yang diperlihara di tempat itu. Jadi ada ramai pedagang Muslim datang.  Hubungan politik antara Arab dan China juga sangat erat, sejak tahun 651 hingga tahun 789, wakil Arab telah datang China sebanyak 37 kali.

Pembinaan Masjid Huaisheng di Guangzhou pada Dinasti Tang menunjukkan bukti kedatangan Islam ke China

Pedagang muslim yang datang China untuk berdagang, hidup di Guang zhou, Quan zhou, Hang zhou, Chang’an dan tempat-tempat lain. Ada orang mendirikan rumah tangga di China, mereka dipanggil “fan ke” (maksudnya: orang yang datang dari luar negara), anak mereka dipanggil “tu sheng fan ke” (maksudnya: anak yang dilahir oleh orang datang dari luar negara di China). Mereka datang China hanya untuk berdagang, jadi tidak pernah menyebarkan agama Islam, mereka membina masjid, meneguhkan kepercayaan agama Islam, meneguhkan budaya tradisional dalam pihak adat-istiadat pengebumian dan perkahwinan mereka diwarisi turun-temurun, tetapi orang Cina tidak tahu. Bahkan kebanyakan orang China ketika mencatatkan tentang orang Islam bersembahyang macam menghormat dan menakutkan hantu atau lain-lain, pendek kata tidak ada perkataan atau catatan yang tepat.

Dalam dinasti ini, ada sebuah buku bertajuk Jing Xing Ji, penulisnya bernama Du Huan, dia seorang wisatawan yang pernah melawat Asia Barat dan Afrika Utara. Apabila beliau balik dari negara Arab pada tahun 762, beliau telah menulis buku ini.  Beliau ialah orang Cina yang pertama pernah pergi Afrika dan menulis buku. Bukunya menceritakan tentang larangan, kepercayaan, bersembayang, pakaian, makanan serta agama Islam dengan jelas dan teliti.


Du Huan menulis buku 'Jing Xing Ji' berdasarkan hasil lawatan beliau ke Asia Barat dan Afrika Utara

Pada tahun 851, pedagang Arab yang bernama Sulaym (苏莱曼) pernah mencatatkan kehidupan orang Islam yang hidup di Guang zhou. Dia menulis, di tempat yang ada orang Islam hidup berkumpulan, ada sebuah masjid seorang agung, maharaja melantik seorang menjadi pegawai, orang itu mengikut adat istiadat dan peraturan agama Islam, dia bersembahyang bersama dengan orang-orang Islam yang lain, dia mesti adil dan tindakannya mesti mengikut Quran dan adat Islam.

Dinasti Song (tahun 960-tahun 1279)

Sehingga dinasti Song, ada banyak bahan mencatatkan perbuatan pedagang Muslim seperti Song Shi 《宋史》 (sejarah dinasti Song), Ling Wai Dai Da 《岭外代答》 (penulis: Zhou Qu fei), Zhu Fan Zhi 《诸蕃志》 (penulis: Zhao Ru shi, maksudnya catatan tentang beberapa luar Negara), Cheng Shi 《程史》(penulis : Yue Ke).

Terutamanya Song Shi Da Shi Zhuan 《宋史大食传》 (maksudnya: sejarah dinasti Song tentang Negara Arab), buku ini menjelaskan nama, perbuatan, ufti, hasrat, dasar  pedagang yang datang dari Arab.  Juga ada dua legenda tentang sejarah awal Islam di China ditulis pada dinasti ini, salah satunya tentang orang Arab membantu maharaja dinasti Tang menumpaskan pemberontakan 平息叛乱, legenda lain tentang seorang disuruh datang ke China untuk menyebarkan agama Islam.

Selain itu, dalam tempoh ini, ada hal yang lain juga boleh dijadi kebanggaan orang Islam di China, iaitu banyak bangunan Islam. Masjid Huai Sheng, sekarang ia masih wujud di Guang Zhou, ceritanya bangunan ini dibina oleh pengembang ajaran agama Islam yang datang dari Arab–Hangesi untuk mengingati Muhammad. Di Quan Zhou, ada sebuah masjid namanya Qing Jing dibina pada tahun 1131. Masih ada banyak bangunan dibina dan wujud sehingga kini.


Guan Huiqi (Marissa)
Kolokium Pelajar KIKBM 2015
Tahap 6

0 comments:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Powered by Blogger