Ahad, Oktober 26, 2014

Dali: Kampung Halamanku


Di setiap tempat, di setiap negara, ada bandar yang terkenal di dunia. Seperti di US, New York ialah terkenal kerana ia ialah pusat kewangan di seluruh dunia. Setiap orang yang kaya hendak mempunyai syarikat di New Yourk. Di Jepun, Tokyo ialah paling kenal dan paling besar. Tokyo bukan sahaja bandar ibu negara, tetapi juga bandar sibuk di Jepun. Di China, Beijing ialah terkenal kerana Beijing merupakan pusat politik, ekonomi dan kebudayaan China. Banyak bandar besar di dunia. Tetapi, di dalam tulisan ini, saya tidak akan tulis tentang bandar besar di dunia. Saya akan tulis tulisan ini untuk memperkenalkan bandar saya, Dali.

Dali ialah bandar kecil. Dali ialah kampung halaman saya. Walaupun ia kecil, tetapi ia sangat terkenal di dunia. Bukan sahaja orang Cina, tetapi juga orang negara luar di dunia tahu Dali. Saya berasa bangga kerana Dali ialah tempat asal saya. Ramai orang tahu Dali, tetapi sedikit orang tahu sejarah tentang Dali. Sebab itu tulisan ini akan memperkenalkan Dali.

Hampir semua orang tahu bahawa China mempunyai lima ribu tahun sejarah. Pada zaman paling dahulu, China tidak ada Dali. Menurut catatan sejarah, Dali pertama kali muncul di China pada masa Dinasti Tang. Dali ialah negara sendiri pada masa itu. Ia dinamakan Nanzhao.


ASAL NAMA NANZHAO

Ada banyak puak, seperti Wu, Baiman dan lain. Pada tahun 649-902, di barat daya China, puak Wu dan Baiman. Mungkin pada Dinasti Tang dahulu, pada hari ini di kawasan Dali, Yunnan, ada pentadbiran. Amnya dianggap, Wuman ialah Nenek moyang Yi. Dalam banyak suku, ada enam suku yang terbesar, ialah Mnegshe, Mengjiao, Liangqiong, Dengyan, Shilang dan Yueqi. Mereka dinamakan Enam Chao. Chao Mengshe di selatan, ia juga dinamakan Chao Selatan. Pada tahun 649, Raja Mengshe menubuhkan Negara Dameng, negara ini sebahagian daripada dinasti Tang. Pada zaman Maharaja Tangxuanzong, raja Piluoge perpaduan enam Chao dan menubuh Negara Dali. Di Chao Selatan wilayah pembangunan pengeluaran. Chao Selatan boleh berhubungan antara rantau ini dan kawasan Asia Selatan di dalam ekonomi dan kebudayaan. Ia masukkan sosial yang aktif dalam sejarah.

Dali dikenali Nanzhao semasa pemerintahan Dinasti Tang

SUKU KAUM DI DALI

Pada zaman Chao Selatan, di kawansan Dali, ada banyak suku. Seperti suku Huihu, suku Han, suku Qiang, suku Yi, suku Bai dan lain. Walaupun mereka ialah suku yang berbeza, tetapi meraka hidup bersama. Suku Bai ialah suku paling besar pada masa itu.  Seterusnya , saya akan cakap sejarah tentang suku Bai.

Suku Kaum di Dali terdiri daripada suku Huihu, suku Han, suku Qiang, suku Yi dan suku Bai

Sejarah tentang suku Bai, mungkin kami harus belajar pengetahuan tentang zaman dahulu, tetapi saya akan cakap suku Bai daripada Dinasti Tang. Pada tahun 937, pemimpin suku Bai, Duansiping menggulingkan pemerintahan oleh Chao Selatan, dan dia menubuhkan Negara Dali yang diawalkan oleh suku Bai. Negara Dali ada kurang lebih 300 tahun sejarah. Kemajuan ekonomi telah pernah lebih besar daripada Chao Selatan. Suku Bai di kawasan laut Erhai, sudah masukkan masyarakat feudal. Pada tahun 1245, tentara Menggu hapuskan Negara Dali. Dinasti Yuan bina provinsi Yuannan di kawasan Selatan China. Pada tahun 1382, Dinast Ming, banyak orang suku Han masuk ke Dali daripada kawasan pantai. Mereka berkahwinan dengan suku Bai. Selepas empat ratus tahun dikawalkan oleh Dinasti Yuan dan Dinasti Ming, suku Bai masukkan sosial yang tuan tanah ekonomi. Selepas tahun 1840 (perang candu), banyak orang suku Bai membuat hal banyak untuk Negara China baru menjadi negara maju. Pada tahun 1956 , November, bina negari Dali Suku Bai.


KEISTIMEWAAN DALI

a) Tokong Chongsheng (Tokong Menara Tiga)

 
Tokong Chongsheng (Tokong Menara Tiga)

Tokong Chongsheng ialah bangunan simbol di Dali, setiap pelancong melawat Dali, dia mesti pergi ke Taman Tiga Tokong. Ia sangat terkenal di dunia. Tiga tokong ini dibinakan pada zaman Zhenguan (Dinasti Tang).  Pada Dinasti Tang dan Dinasti Song, ia tempat untuk keluarga raja dan pusat agama buddha. Kalau kamu belajar tentang Dinasti Tang, kamu mesti tahu pada masa itu, agama buddha menjadi ikut-ikutan ramai. Sami buddha menyebarkan agama buddha di sini. Tiga tokong hampir mempunyai 1000 tahun sejarah. Pada China baru dibinakan, ia ditukar taman. Sekarang masih ada sami buddha tinggal di dalam taman. Biasanya mereka mengurus taman, pada cuti istimewa, mereka akan terangkan agama baddha. Keadaan alam di taman ini sangat indah. Setiap tahun, banyak orang dari tempat yang berbeza melawat tokong Chongsheng. Kalau kamu ialah suku Bai yang tinggal di kawasan Dali, kamu ada kedudukan di Dali, pada Tahun Baru China, kamu boleh melawat dengan percuma.

Tokong Chongsheng di Dali

b) Bandar Filem Tianlongbabu

Bandar filem Tianglongbabu di Dali

Bandar filem Tianglongbabu bukan bangunan tradisi di Dali. Pada tahun moden, satu filem dinamakan Tianlongbabu di Dali. Filem ini sangat terkenal di negara China. Penulis Jinyong tulis novel tentang Dali pada Dinasti Song dan novel ini diolah menjadi filem. Selepas filem ini habis, kerajaan bina bandar filem ini dan namakan bandar Tianlongbabu. Sambutan filem ini sangat baik, setiap orang hendak melawat bandar Tianlongbabu, sekarang ia ialah tempat yang penting di Dali. Ia tidak terletak di dalam bandar Dali. Kalau kamu hendak melawat Dali, kamu harus pergi ke sini. Di dalam bandar itu, kami boleh lihat rumah tradisi di Dali, dan kamu boleh makan makanan tradisi di Dali. 

Sesi penggambaran filem sedang dijalankan di bandar Tianlongbabu

c) Jalan Orang Asing

Jalan Orang Asing di Dali

Pada zaman dahulu, Jalan Orang Asing tidak dinamakan ini, ia dinamakan Jalan Huguo, tetapi Dali menjadi maju dan ekonomi bertambah baik, banyak orang asing datang ke sini, mereka membeli rumah dan membuka kedai di sini. Kamu boleh lihat banyak orang asing di jalan ini, mereka hidup bersama dengan orang suku Bai, di jalan ini, kamu boleh membeli barang-barang tradisi, kamu juga boleh membeli barang-barang dari laut, jadi ia dinamakan Jalan Orang Asing sekarang. Ia terkenal bukan sahaja ada banyak orang asing, tetapi juga ia terletak di pusat bandar kuno, kalau kamu datang Dali, kamu mesti lihat jalan ini. Di jalan ini ada banyak bar. pada malam, ada banyak pelancong dari tempat yang berbeza, mereka minum minuman beralkohol di bar dan cakap dengan orang lain. Kamu berasa bahawa hidup di Dali ialah senang dan bahagia.

Deretan kedai makan tersusun di Jalan Orang Asing atau lebih dikenali sebagai Jalan Huguo

d) Kawasan Peranginan

Kawasan peranginan terkenal di Dali ialah Salji Gunung Cangshan; Bulan Erhai; Angin Xiaguan dan Bunga Shangguag. Jadi kamu datang Dali, kecuali bandar kuno Dali, kamu mesti pergi ke Cangshan dan Laut Erhai. Setiap tahun, banyak orang melewat tempat-tempat ini.

Pemandangan matahari terbit di Gunung Changshan yang bersalji sepanjang tahun di puncaknya

Aktiviti menyusuri Tasik Erhai. Penduduk Dali gemar ke tasik ini ketika Pesta Kuih Bulan untuk aktiviti melihat Bulan Erhai




Li Jian Zun (Farid)
Tahap 5


0 comments:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Powered by Blogger