Isnin, Januari 10, 2011

Tempat-tempat Menarik di Korea

Seoul
Manakah tempat menarik? Kalau orang itu ialah orang yang ke Korea pada pertama kali, dia mesti mahu pergi ke tempat yang ramai orang asing paling suka.

Sebagai tempat untuk orang yang melawat pada pertama kali, saya mahu mengenalkan beberapa tempat seperti tempat yang di bawah.

Pertama sekali, tempat yang saya mahu menganjurkan ialah Pasar Nam-dé-mun dan Pasar Dong-dé-mun. Kalau anda pergi ke sana, anda mesti dapat barang-barang yang anda mahu beli. Di dalam pasar-pasar itu, kedai-kedai yang lebih banyak daripada 20,000 buah, anda boleh beli pelbagai barang-barang yang perlu dan barang-barang unik yang tidak boleh dibeli di pasar yang lain. Lebih-lebih lagi, di pasar-pasar itu banyak barang fesyen yang dijual. Ramai perempuan suka pergi ke pasar-pasar itu.

Insadong
Barang-barang tradisional di Insadong
Selanjutnya, tempat kedua yang saya mahu menganjurkan ialah daerah Insadong (In-sa-dong). Insadong ialah tempat yang boleh beli barang-barang tradisional seperti gambar, tembikar dan pakaian tradisional Korea “Han-bok”. Di daerah itu, anda boleh dapat banyak restoran yang menjual makanan biasa Korea. Banyak restoran dihias dengan cara tradisional dan ramai orang asing yang suka melawati restoran-restoran ini.

Cim-jil-bang
Akhir sekali, tempat yang saya mahu menganjurkan ialah “Cim-jil-bang” atau “kedai mandi gaya Korea”. Sememangnya, tempat-tempat begitu ialah tempat-tempat yang anda tidak boleh dapat dengan mudah hingga sekarang. Kalau anda boleh pergi, anda boleh mengalami “Te-mil-i” juga. "Te-mil-i" ialah perbuatan menggosok kulit untuk mengupas kulit lama. Itu mesti menjadi pengalaman yang tidak boleh dilupakan.

Jika bukan orang yang melawat pertama kali, orang itu mesti akan mahu mencari tempat yang lebih unik. Kalau anda mahu mencari tempat-tempat itu, saya mengusulkan anda berhubung dengan KTO (Korea Torism Organization). 

Ha Sang Seok
Tahap 3 (Tempat-tempat Menarik di Negara Saya)

8 comments:

Tanpa Nama berkata...

MEMANG SERONOK DATANG KE SINI.SY HARAP PADA SUATU HARI NANTI SY AKN PERG KE SANA.

Tanpa Nama berkata...

ANYOHANGSEYO,MY NAMES IS DANNEIA.I LIKE KOREA.I HOPE ICAN GO TO KOREA.THANK YOU......

Tanpa Nama berkata...

Tumpang Tanya.. Mcmana nak pergi namdaemun dgn dongdaemun? Adakah tempatnya dekat? Jalan kaki pun boleh ye?

Tanpa Nama berkata...

annyonghaseyo,berapa tambang dri malaysia ke korea

Tanpa Nama berkata...

korea memang tempat yang menarik dan indah.

budiarthana berkata...

korea ada kemiripan dgn indonesia

emma clunk berkata...

saya bln 4 tahun depan nk g korea.. tp saya lum lagi wat jadual harian kat sana...

Unknown berkata...

saya akan ke korea pada bulan disember akan datang... tengah kumpul duit.. hihi..

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Powered by Blogger